Bachelor opleiding Automotive Management aan Vives

“Stiekem hopen we allemaal dat ze in onze voetsporen treden.”

Wroetend en ondernemend bouwde u uw zaak op in de autosector. U startte van scratch of u nam een zaak over. In elk geval: u maakte er iets moois van. De meesten willen dat graag doorgeven. Uw kinderen zijn uw ideale opvolgers. Alleen: hoe geeft u ze de juiste bagage mee om daar een succes van te maken? Veel zonen en dochters vonden al de weg naar de opleiding Automotive Management in Kortrijk.

Julie Vermant (22) is de oudste dochter van de familie Vermant van de gelijknamige autogroep in het centrum van het land. Ze hebben o.a. enkele Volvo- en Kia-concessies. 3 jaar geleden kwam Julie naar Kortrijk om er aan de hogeschool VIVES te studeren. Julie koos voor de opleiding Automotive Management.

Automotive Management leidt commerciële mensen op die niet vies zijn van wat techniek”, zegt Pol Toye uit. Hij is opleidingshoofd van deze opleiding die in 2010 ontstond. “Concreet focussen we op de autosector. Daar ligt nu eenmaal de passie van veel van onze studenten.“ Maar afgestudeerden zijn erg gegeerd in de bredere automotive-branche. De technische bagage geeft hen een streepje voor op andere commerciële profielen.

Voorbereiding op autobedrijf van ouders

Het was duidelijk dat deze opleiding me goed zou voorbereiden op een job in het autobedrijf van mijn ouders”, zegt Julie. “Daarvoor had ik een mix nodig van economische vakken en vakken specifiek over de autosector. We kregen zelfs elk jaar een pakket voertuigtechnologie”.

Een brede opleiding heeft voordelen naar inzetbaarheid. Ook voor studenten die liever nog even wachten om in het familiebedrijf te stappen.

De opleiding gaat inderdaad over meer dan auto’s verkopen. Maar uiteraard is er óók salestraining. En daar is natuurlijk een auto voor nodig. Op dit moment staat er een Jaguar van garage Jaguar West in het trainingslokaal. “De opleiding heeft goede contacten met de sector. Veel docenten zijn naast hun job hier ook nog elders actief. En dat krikt het praktijkgehalte fors op”, zegt Pol Toye.

Bloed kruipt waar het niet gaan kan

Niet elke student plant om in het familiebedrijf te stappen. Bij Klaas Lagrou was dat in 2013 niet de bedoeling. Maar het bloed van de Diksmuidse ondernemerszoon kruipt waar het niet gaan kan. “Eigenlijk ben ik gestart met een job in de bouw. Weliswaar gelinkt aan de bouw van onze nieuwe VW- en Skoda-garage in Ieper. Maar laat de kalme bouwwinter nu net samenvallen met de drukke Autosalonperiode. Ik sprong in om die drukte mee op te vangen. En voilà, nu zit ik toch van ’s ochtends tot ’s avonds in het bedrijf.

Wat vindt mama Nele Durnez daarvan? “Stiekem hopen we toch allemaal dat de kinderen in onze voetsporen treden, niet? Maar uiteindelijk moet hij doen wat hij graag doet”.

Stage op het autosalon à Bruxelles

Bij Gautier Dhont eenzelfde verhaal. Als concessiehouder van Opel in Zulte was het duidelijk dat ook Gauthier in het familiebedrijf zou stappen. Gauthier koos eerst voor de bacheloropleiding ‘Autotechnologie’. Want de opleiding Automotive Management bestond toen nog niet. 3 jaar later wel. “Met mijn 1ste bachelorsdiploma op zak kon ik in een traject van 1 jaar nog het extra diploma halen. Zo vulde ik mijn technische expertise aan met de vakken die ik nodig heb om de bedrijfsmatige kant van de autosector beter te begrijpen.” Gauthier wilde eerst nog buiten het familiebedrijf ervaring opdoen. Door de groei van het bedrijf stapte ook hij toch sneller in dan voorzien. “Vakken als people management en de toepassing van een communicatieplan komen echt van pas als je van 1 naar 3 vestigingen gaat”.

Elke student doet in zijn 2de jaar stage op het autosalon. Ook Gauthier kreeg die kans. Zoals de anderen solliciteerde hij bij een merk. Zo ging hij bij Opel aan de slag. “Opel zit in mijn hart, dus ik zou het moeilijk gehad hebben om verkoper te zijn voor een ander merk”, geeft Gauthier toe. “Die 11 dagen salonstage waren zeer intens. Het ene verkoopgesprek na het andere. Ik maakt er 198 offertes. Et bien sûr, ook in het Frans.

De opleiding Automotive Management zoals op VIVES is uniek in Vlaanderen. “Dat merken we aan de studenten”, zegt Pol Toye. “Het is één van de weinige opleidingen in Kortrijk waar we Limburgs, Antwerps en Brabants horen. Gelukkig is ‘den otto’ nogal een universeel begrip.

Een specifieke vooropleiding in het middelbaar is niet vereist. “Dat maakt het voor een student wat moeilijker om te weten of dit zijn of haar droomopleiding is”, waarschuwt Pol Toye. Het gaat om een traject binnen de bachelor Bedrijfsmanagement. “Je moet dus interesse hebben in het bedrijfsmatige én het technologische. Gewoon van auto’s houden is niet genoeg.”

De opleiding bestaat nu bijna 10 jaar. “Het is niet omdat de kinderziektes eruit zijn, dat we nu stilstaan. We zetten nu sterk in op de internationale competenties. Naast stevige taaltraining wil dat zeggen dat we studenten meer buitenlandse ervaring willen laten opdoen.” Dat gaat dan van een buitenlandse studiereis in Italië (met bezoek aan Ferrari of Maserati) tot een stage in het buitenland. Ver moet dat trouwens niet zijn. Kortrijk ligt op een boogscheut van Frankrijk. En ook Wallonië is toch een heel andere stage-omgeving.

The Far West

Tientallen studenten gaan elk jaar van onder moeders rok naar Kortrijk voor deze opleiding. Helemaal naar The Far West dus. Is er een betere plek om te leren ondernemen dan in het Dallas aan de Leie? En het studentenleven, hoe loopt dat? “Ik wind er geen doekjes om,” zegt Pol Toye, “Kortrijk heeft op dat vlak niet de grootste aantrekkingskracht. Daarom zeg ik aan de vaders en moeders: reden te meer om uw kind naar hier te sturen. En aan de studenten zeg ik: laat anderen maar denken wat ze willen. Ontdek het gewoon zelf.

Meer info over de opleiding vindt u via deze link.